مقالات

روشهای بهینه سازی استفاده از پلاستیک یووی گلخانه ای

در این مجموعه به چند مورد خیلی مهم و اساسی در خصوص گلخانه داران محترم برای کاربری بهتر و استفاده بهینه و عدم بروز مشکلات هنگام اجرای گلخانه و قرار دادن پوشش پلاستیک یووی اشاره میگردد.

بدیهی است با توجه به اینکه موارد زیر بسیار مهم بوده و ذکر این نکته، که رول پلاستیک یووی علیرغم مقاومت و کیفیت آن در برابر سرما و گرما و  نور خورشید بسیار حساس بوده و در مقابل سموم نباتی و مواد شیمیایی و گیاهی عکس العمل نشان داده و خاصیت خود را از دست می دهد.

توجه گلخانه داران محترم را به موارد زیر ضروری می باشد:

1ـ مورد اول وجود گوگرد ( سولفور ) در خاک گلخانه می باشد، بدین معنا هنگامی که زمین آماده پاکسازی از وجود ناخالصی و آفت زدایی است، از کود گوگرد استفاده میشود که گوگرد باعث ایجاد یک محیط قلیایی واکنش دار در گلخانه را سبب شده و یه همین دلیل مواد یووی در برابر مواد ضد آفت اسیدی و رسوبات آنها غیر فعال می شود.

راه حل پیشنهادی؛ این شرکت با توجه به تجربیات گذشته و بررسیهای علمی و مطالعات انجام گرفته و آزمایشهای مکانیکی و شیمیایی به این نتیجه رسیده است که توصیه می شود، کشاورزان و گلخانه داران ابتدا محل زمین مورد نظر را با کود گوگرد آفت زدایی کرده . پس از گذست مدت زمانی در حدود 48 ساعت اقدام به پوشش گلخانه باپلاستیک نمائید که در این حالت گاز موجود از کود گوگرد زیر گلخانه جمع نمی شود و از ایجاد محیط اسیدی و قلیایی جلوگیری شده  که پس از قرار دادن پلاستیک یووی روی گلخانه هیچ آسیبی به گلخانه و پوشش داخلی آن وارد نشده و حتی محیط داخلی گلخانه و محصولات کشت شده نیز سالم خواهد ماند.

در حقیقت اجرای پوشش گلخانه بایستی بعد از استفاده کود گوگرد انجام شود.

در صورتی  که گلخانه با پلاستیک یووی پوشیده شده است ، بایستی عمل آفت زدایی با کود گوکرد انجام شود بهتر است، ورودی های اطراف گلخانه که به صورت دوپوش بوده و مانند پرده محافظ است بالا رفته تا جریان هوا براحتی بتواند در داخل گلخانه جابجا شده و گاز حاصل از گوگرد از گلخانه خارج شده و از ایجاد محیط قلیایی و اسیدی که برای پلاستیک یووی مضر بودن و خاصیت آن را از بین می برد، جلوگیری می نماید.

نتیجه اینکه استفاده از کود گوگرد به مقدار زیاد در گلخانه به پلاستیک یووی آسیب رسانده و پلاستیک یووی حالت مقاوم و استحکام خود یا از دست می دهد.

جهت اطلاع چندین نمونه پلاستیک گلخانه ای یووی دار که در معرض کودگوگرد قرار گرفته توسط این شرکت مورد آزمایش فرار گرقته است.

2ـ از عمده موارد مهم، زمانی است که گلخانه داران در فصول بهار  و تابستان  برای جلوگیری از نفوذ نور خورشید به داخل گلخانه مجبور به پوشش گلخانه با رنگ هستند، که در این حالت بر اثر بارش باران و نیاز به نور خورشید، مجددا بایستی سقف گلخانه را تمیز نمایند. در این حالت هنگام شستشو یا بارندگیهای فصلی رنگهای شیمیایی و تاثیر مستقیم بر محصولات کشت شده، گاز ایجاد شده در گلخانه از محل ترکیب رنگ با آب باران محیط گلخانه را آلوده کرده و به بوته های خیار درختی و گوجه فرنگی و یا هر نوع مجصول دیگر زیر کشت آسیب می رساند.

در این وضعیت بهتر است از نفوذ رنگ و مواد شیمیایی به داخل گلخانه جلوگیری شده و حتی الامکان از ایجاد یک محیط شیمیایی اجتناب گردد.

البته جهت رفع این مشکل، این شرکت طرح جدیدی را در دست بررسی دارد که با توجه به شرایط موجود و حفظ مسا ئل زیست محیطی و انجام آزمایشهای لازم و دیگر مسائل پس از تصویب نهایی به مصرف کنندگان ارائه خواهد شد.

3ـ مورد سوم استفاده از کلراین مخصوصا در گلخانه های تولید گلهای تزئینی و گل رز می باشد، که ترکیب این مواد شیمیایی و دیگر مواد بکار رفته جهت احیا و بازسازی گلخانه ها دقیقا یک محیط شیمیایی ایجاد کرده و با جمع شدن گاز حاصل از این مواد در گوشه ای از گلخانه با عث از بین رفتن اثر ترکیبی مواد یووی در پلاستیک شده که در این صورت گوشه ای از پلاستیک به صورت ورقه ای پاره میشود ولی در قسمت دیگر پلاستیک یکنواخت و سالم می ماند، این مسئله بر اثر بوجود آمدن گاز شیمیایی استفاده شده د ر این نوع گلخانه ها می باشد.

4ـ تماس آهن با پلاستیک یووی در گلخانه های فلزی به علت استفاده از لوله های فلزی برای ایجاد داربست گلخانه ای، لوله های فلزی گلخانه در  طول روز حرارت زیادی در خود جمع کرده و در  هنگام شب  پس از سرد شدن و کاهش دما ، بر  اثر سرد و گرم شدن محل تماس پلاستیک با آهن ، خشک و شکننده شده و اثر مقاومت یووی در آن کم می شود.

در این حلت بهتر است قبل از پوشش یووی بر روی گلخانه ، لوله های فلزی بوسیله پارچه یا وسیله دیگری عایق بندی شده تا از گرم و سرد  شدن آهن در درجه حرارتهای مختلف جلوگیری شده و به پلاستیک یووی آسیبی نرسد.

5ـ مورد پنجم نحوه بکار بردن انواع رنگهای اکریلیک می باشد که به علت وجود مواد شیمیایی در مخلوط رنگ و مقدار تیتان می تواند برای پلاستیک یووی در گلخانه مضر باشد.

حتی المقدور بایستی از بکار بردن انواع رنگهای اکرلیک بر روی سطح پلا ستیک در محیطهای گلخانه ها جلو گیری شود تا محیط گلخانه پاک بوده و عاری از هر گونه مواد شیمیایی و مضر جهت خاک گلخانه ها و روکش پلاستیک یووی باشد و از آسیب رساندن به گل یا صیفی جات جلوگیری نماید.

در این حالت استفاده از کود گوگرد کمتر شده و خاک گلخانه حداقل آلودگی را خواهد داشت.

6ـ از موارد شایع دیگر در این خصوص می توان از کار برد انواع کود و مواد شیمیایی و سموم آفات نباتی نام برد، که ترکیب و استفاده این گونه مواد، اگر کنترل نشده باشد علاوه بر صدمه به پوشش یووی درگلخانه به محصولات زیر کشت نیز اثر مستقیم می گذارد.

به طور مثال در گلخانه هایی که خیار درختی کشت می شود ، شکل ظاهری محصول خوب ولی از لحاظ کیفیت و طعم آن متفاوت خواهد بود. این مورد در بسیاری از گلخانه ها مشاهده شده و بعضا در نوع محصول و قیمت اثر مستقیم خواهد داشت.

7ـ توجه داشته باشید که شرایط اقلیمی، محیط جغرافیایی، اتفاع از سطح دریا، باد های فصلی، مقدار رطوبت، درجه حرارت هوا و مسائل دیگر از عوامل موثر در افزایش و یا کاهش مدت زمان عمر پلاستیک یووی جهت استفاده در گلخانه می باشد که مصرف کنندگان کالا بایستی این موارد را مد نظر داشته باشند.

8ـ توصیه می شود هنگام خرید پلاستیک یووی جهت احداث گلخانه، تمام موارد فوق را حتما مد نظر قرار دهید و چنانچه اطلاعات دیگری نیز دارید جهت خرید پلاستیک مناسب از طریق سفارش به تولید کنندگان، اعلام تا مد نظر قرار گیرد.

9ـ با توجه به اینکه اغلب گلخانه های موجود از انواع گلخانه های چوبی می باشد، پیشنهاد می شود سقف گلخانه طوری طراحی شود، که به صورت نیم دایره  باشد تا علاوه بر مقاومت در برابر باد و مسیر باد، برای جلوگیری از آسیب رسانی به گلخانه و پلاستیک یووی پوشش آن فضای محیطی داخل گاخانه بیشتر شده و قطرات آب و شبنم بصورت مستقیم بر روی نهال کاشته شده فرود نیامده و آن را از بین نبرد.

البته مواد افزودنی خاصی جهت جلوگیری از این مشکل وجود دارد که بایستی با مواد یووی مخلوط شود و پلاستیک تولید شده با عنوان مخلوط یووی و ضد قطره معروف است.

به علاوه، هنگام بارندگی های فصلی و بارش برف ، سقف گلخانه به صورت حوضچه در نیامده و قطرات باران و برف روی سقف جمع نخواهد شد و از کاهش دمای گلخانه جلوگیری می شود.

در خاتمه، بخش پژوهش و تحقیقانت شرکت مطلوب پلاس آماده دریافت کلیه نظرات و پیشنهاد های مصرف کنندگان محترم پلاستیک یووی گلخانه ای در جهت بهبود کیفیت محصولات خود می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *